Ziarulnational.md – INTERVIU // Igor Munteanu: „Nu putem privi numerele neutre, cu care mașinile din Transnistria vor fi acceptate în traficul internațional, drept un câștig pentru R. Moldova”

Autor: Raisa Lozinschi

Înțelegerea semnată ieri, 24 aprilie, de către reprezentanții Chișinăului și Tiraspolului privind admiterea în traficul internațional, începând cu luna septembrie 2018, a mașinilor transnistrene care vor avea numere de înmatriculare neutre, nu are cum să fie considerată un câștig pentru R. Moldova, ci mai degrabă are toate ingredientele unei pierderi.

De această părere este directorul executiv al IDIS „Viitorul”, Igor Munteanu, care susține, într-un interviu acordat Ziarului NAȚIONAL, că această nouă situație comportă riscuri legate de contrabandă cu mașini, proceduri de înregistrare a automobiliștilor din partea dreaptă la Tiraspol și alte afaceri, care nu pot genera stabilitate și încredere în sistemul legal al R. Moldova.

Dle Munteanu, autoritățile anunță drept „succes” înțelegerea la care s-a ajuns vizavi de circulația internațională a mașinilor cu numere de înmatriculare transnistrene. Cum credeți, plăcutele auto neutre, întregistrate în stânga Nistrului, ajută R. Moldova să-și apropie teritoriul separat sau, din contra, e un pas spre „federalizare”, așa cum există niște atenționări în spațiul public?

Este încă puțină informație care ne-ar permite să înțelegem proporțiile pierderilor la care vă referiți, iar lipsa transparenței în procesul luării acestei decizii este direct proporțională cu modul în care are loc degradarea calității statului în R. Moldova.

Mai toți cetățenii au, evident, un vinovat pentru acest recul democratic și cu un efort minimal putem vedea și niște urechi ușor de recunoscut de după paravanul relatărilor stufoase despre succesul protocoalelor.

Acest protocol semnat la 24 aprilie nu are cum să fie considerat drept un câștig pentru R. Moldova, ci mai degrabă are toate ingredientele unei pierderi. Cei care se bucură infantil de faptul că s-a mai semnat un protocol vor trebui odată și odată să dea seamă pentru ce fac în acest moment. Dar asta mai târziu. Acum voi spune doar că regret foarte mult faptul că, în R. Moldova, deciziile se iau nu pe baza unor evaluări și analize de risc și beneficii, ci după felul cum, cine și cui a promis ceva într-un mediu politic intoxicat de instituții controlate de grupuri private de influență.

De ce acceptarea în traficul internațional a mașinilor înmatriculate în Transnistria nu este „un câștig” pentru R. Moldova?

Nu cred că putem privi aceste numere neutre drept un câștig pentru R. Moldova, dacă luăm ca punct de reper ordinea juridică și constituțională a statului R. Moldova. Dacă ne orientăm după interese de partid și ne ascundem după retorică bombastică, atunci da, unii transportatori transnistreni vor putea călători în străinătate pe baza unor numere „neutre”, în sensul că nu vor avea pe ele înscrise literele „RM”, dar ce rezolvă acest tip de soluție – nu-i deloc clar. Se confundă scopul cu mijloacele.

Dacă și călătoriile în străinătate sunt un mijloc de a obține o reintegrare a regiunii secesioniste în R. Moldova, atunci nu văd ce schimbă pozitiv emiterea de numere de înmatriculare neutre. R. Moldova nu obține, aparent, controlul asupra tuturor tipurilor de automobile, care vor circula pe teritoriul său, ci va înregistra doar automobilele cu numere neutre, lăsând în afara supravegherii sale restul de automobile transnistrene, care vor circula așa cum circulă și acum.

Nu este nicio obligație de trecere a conducătorilor auto la permise eliberate de autoritățile naționale ale R. Moldova, deci putem admite că transnistrenii vor putea circula cu mașini cu numere neutre, având permise transnistrene. Nu este clar de ce unii cetățeni ai R. Moldova, care circulă cu automobile înregistrate în R. Moldova vor fi discriminați în continuare de către autoritățile transnistrene la trecerea punctelor de control, în timp ce purtătorii de numere transnistrene își vor continua circulația în mod uzual?

Nu-i clar cine va elibera Cartea Verde pentru deținătorii de numere neutre și în ce măsură doar companiile înregistrate în R. Moldova se vor ocupa de garantarea circulației libere în UE. Nu este clar în ce fel vor putea solicita numere neutre apatrizii sau cetățenii străini rezidenți ai regiunii de est și cine le va asiguraînregistrarea legală?

Tot nu-i clar în ce mod se va constata și actualiza starea tehnică a automobilelor din regiune sau, dacă recunoaște documentele locale (transnistrene), în ce măsură aceasta ne ajută dacă nu avem controlul asupra sistemului integrat de date cu privire la mijloacele de transport din regiunea separatistă?

Aceste neclarități pot provoca riscuri legate de contrabandă cu mașini, proceduri de înregistrare a automobiliștilor din partea dreaptă la Tiraspol și alte afaceri, care nu pot genera stabilitate și încredere în sistemul legal al R. Moldova.

Interviul integral la http://www.ziarulnational.md/