Europalibera.org – Sergiu Gaibu: „Un precedent foarte grav în modul de administrare și de stabilire a relațiilor cu acest teritoriu nerecunoscut”

Interviul dimineții cu economistul Centrului analitic Expert-Grup despre decizia privitoare la accesul în traficul rutier internațional al mijloacelor de transport din regiunea transnistreană.

A început realizarea practică a așa-numitei decizii protocolare „Privind accesul în traficul rutier internațional al mijloacelor de transport din regiunea transnistreană, care nu desfășoară activități comerciale”. Pe 10 septembrie, Reprezentantul Special al Președintelui în exercițiu al OSCE pentru procesul de reglementare transnistreană, Franco Frattini, va vizita unul dintre birourile de înregistrare a vehiculelor, cel din Tiraspol, pentru a înmâna primele plăcuțe de înmatriculare cu design neutru. Mecanismul pus în aplicare este apreciat în mod diferit – de la un fel de entuziasm până la criticile cele mai aspre. Punctul de vedere al economistului Sergiu Gaibu de la Centrul analitic Expert Grup.

Europa Liberă: A început realizarea acordului privind plăcuțele de înmatriculare, semnat de către părți în aprilie 2018, prin care s-ar permite accesul vehiculelor din regiunea transnistreană la traficul rutier internațional. Peste câteva zile, Franco Frattini, Reprezentantul Special al Președintelui în exercițiu al OSCE pentru reglementarea transnistreană, va înmâna la Tiraspol primele plăcuțe beneficiarilor. Ce e bine și ce e rău sau în acest mecanism convenit, care provine din acel pachet de opt înțelegeri protocolare?

Sergiu Gaibu: „Ca întotdeauna, întrebarea este corectă, dar trebuie de menționat pentru cine este bine, pentru cine este rău, fiindcă, într-adevăr, regimul de la Tiraspol a anunțat cu fast lucrul acesta, a făcut o serie de evenimente publice și a anunțat ca victorie mare cetățenii sau persoanele care sunt domiciliate – și asta este important –, fiindcă nu este vorba doar de cetățeni, ci și de persoanele domiciliate în mod permanent în regiunea transnistreană în bază de pașapoarte străine de asemenea au dreptul să beneficieze de această facilitate. Deci, am putea include aici și persoane care nu au cetățenia Republicii Moldova, dar care domiciliază în mod permanent pe teritoriul acestei unități administrative. Este clar despre cine este vorba.

Deci este vorba despre forțele militare sau persoane care au activat în acest domeniu și sunt domiciliate în continuare pe teritoriul Transnistriei. De pierdut au, evident, în primul rând, cetățenii de bună-credință din partea dreaptă a Nistrului, care achită taxele de import, exploatează cu respectarea legii

automobilele și cu introducerea acestei măsuri, respectiv o parte din cetățenii Republicii Moldova, acei din stânga Nistrului au facilități deosebite. De fapt, este recunoscut indirect și un regim vamal diferit de cel al Chișinăului oficial, ceea ce este absolut straniu, fiindcă nici țările federative nu au astfel de regimuri. Lucrul acesta, din păcate, nu a fost tratat sub nicio formă de către acordul respectiv, fiind lăsat, practic, în voia sorții, dar acest lucru reprezintă un risc și o cedare, de fapt, un precedent foarte grav în ceea ce privește modul de administrare și de stabilire a relațiilor cu acest teritoriu nerecunoscut.”

Europa Liberă: Pe de altă parte, dle Gaibu, există aproape un entuziasm al oficialilor occidentali, al partenerilor europeni față de pachetul celor opt decizii protocolare. Ce-ar trebui să înțeleagă cetățeanul obișnuit din dreapta Nistrului din această situație?

Sergiu Gaibu: „La nivel politic se doreau anumite progrese, deci orișice mișcare în această direcție, orișice tăiere de lentă roșie este prezentată ca un progres, dar, din păcate, trebuie să fim pragmatici și să privim situația reală. Efectele posibile care vor fi atât asupra regimului fiscal, da, sunt prezentate ca fiind anumite limitări în legea respectivă în ceea ce privește circulația sau conducerea acestor automobile de către persoane și cetățeni domiciliați în partea dreaptă a Nistrului, dar și acestea trezesc o serie de semne de întrebare în ceea ce privește limitarea, de fapt, a dreptului fundamental de dispunere de bunurile proprii și intră, într-un fel, în contradicție cu prevederile Codului Civil de dispunere de bunurile proprii, transmiterea către alte persoane ș.a.m.d.

Aceste limitări pun sub semnul întrebării statutul de drept asupra unui bun deținut în proprietate privată. Este foarte important de a înțelege că acest regim este diferit, așa practică la nivel internațional prin care se recunoaște un oarecare teritoriu din cadrul unui stat cu un regim fiscal separat este inadmisibil.

Doi: în astfel de negocieri cu anumite autorități nerecunoscute, care efectiv combat suveranitatea și integritatea statului Republica Moldova, trebuia să se purceadă și la o serie de negocieri, cel puțin să obțină în contul acestei victorii pe planul transportului, să obțină anumite concesiuni și condiționalități față de Tiraspol în ceea ce privește respectarea drepturilor omului, drepturilor școlilor care doresc predarea limbii române și care sunt abuzate inclusiv acum. Lucrul acesta nu s-a făcut, ceea ce este foarte straniu și arată mai curând ca o cedare directă a Chișinăului în fața Tiraspolului.” (…)

Textul complet: https://www.europalibera.org